در مسیر شدن | علی سواری

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

علی سواری - Ali Sawari

در مسیر شدن

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

ایران فونت | تلگرام | اینستگرام | توییتر | ویکی‌فایل

فرهنگ جنوب/علی سواری:
«هم حرام است، هم خلاف قانون» جمله‌ای است که یک فعال فضای مجازی زیر عکس خود در اینستگرام منتشر کرد. تصویری که در آن یک طلبه روحانی برگه‌ای در دست دارد که در آن به صراحت نوشته شده «نه به انتقال آب کارون». و این آغازی شد برای ایجاد کمپین #نه_به_انتقال_آب_کارون.
پیشرو این کمپین یک طلبه است. یک طلبه غیر خوزستانی! نامش محمدمهدی است. سید محمدمهدی صدرالساداتی. 30 سال دارد. از قم به اهواز آمده تا نسبت به افزایش کشت درخت کهور در خوزستان هشدار دهد. چون طی تحقیقاتی که در 2 سال اخیر داشته آن را برای محیط زیست مضر می‌داند.

سفر از کهور به کارون

سفر چند روزه او همراه شد با موج گرد و خاک‌ها در اوایل دی‌ماه در سراسر خوزستان. اما نتیجه این سفر خلاف تصوراتش بود. او می‌گوید: «درباره آب خیلی تخصص نداشتم. 2 هفته پیش برای انتقاد و اعتراض به کشت کهور به اهواز سفر کردم. اما متوجه شدم مشکل ریشه‌ای تر از این حرفهاست!».
طی 2 روزی که در اهواز بود با برخی از اعضای مجلس خبرگان و اعضای شورای شهر گفتگو می‌کند. با مسئولین منابع طبیعی هم؛ «همه متفق‌القول بودند که مشکل آب است، و با این سبک درختکاری نمی‌توان مانع گردوخاکها شد. اصلا شدنی نیست!».
نه به انتقال آب کارون
تا پیش از این او همچون بسیاری دیگر معتقد بود منشأ 80 درصد گردوخاک‌ها خارجی است. و چرا نباید اینچنین تصوری داشته باشد؟ همین تیرماه امسال دقیقا مدت کوتاهی پس از انتخابات، رییس جمهور منتخب، دکتر روحانی در «همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار» روبروی رسانه‌های رسمی داخلی و خارجی عنوان کرد: « 20 درصد گرد و غبار کشورمان داخلی، و منشأ 80 درصد آن خارجی است»!
صدرالساداتی پس از مواجهه با واقعیت محیط زیست خوزستان نسبت به موضوع آب متمرکز می‌شود، نتیجه‌اش این شد: بدون هیچ اغراق و سیاه نمایی ما در شرف فاجعه زیست محیطی هستیم که کل کشور را دربر خواهد گرفت! و تنها راه حلش متوقف شدن تمام طرح‌های انتقال آب است.
صدرالساداتی میگوید: از آخرین سفرش به خوزستان بیش از 10 سال می‌گذرد. ولی وضعیت فعلی خوزستان صدها مرتبه اسفناک‌تر از آن سالهاست. آن زمان کارون این اندازه خشک نبود! فضای سبز خوزستان بسیار بیشتر از اینها بود. انگار طی این ده سال غبار مصیبتی بر این استان نشسته و ما از آن بی‌خبر بودیم.

این‌ها دروغ می‌گویند

همین جمله کافی است تا از میزان صراحت لهجه این جوان پژوهشگر آگاه شویم. او سخن خود را اینگونه کامل کرد: دروغ است که می‌گویند برای مصرف آب آشامیدنی آب را منتقل می‌کنند. سرانه شرب هر فرد 150 لیتر در روز است و فرض میکنیم 5 میلیون نفر آب شرب نداشته باشند، 750 میلیون لیتر در روز که در سال میشود حدود 270 میلیون متر مکعب، اما طبق آمار وزارت نیرو حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون متر مکعب سالیانه آب منتقل میشود!
صدرالساداتی می‌افزاید: صرف نظر از اینکه انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر توجیه اقتصادی ندارد و آثار بلند مدت آن به روی محیط زیست بسیار گسترده خواهد بود، استدلال آقایان این است که ببینید هنوز کارون دارد آبش به خلیج فارس میریزد، پس مازاد دارد، انتقال دهید!
این طلبه دغدغه‌مند می‌گوید: متاسفانه صداوسیما همراه فعالیت‌های دولت است و مخالفتی نشان نمی‌دهد، در حالی که چاره‌ای نیست جز اینکه با روشنگری مردم را در جریان این سیاست‌ها قرار داد. تا با ایجاد یک موج مردمی و سراسری دولت را به بازنگری نسبت به سیاست‌هایش ملزم کرد. و صدا وسیما هم در این رابطه مناظره برگزار کند. تا حقیقت آشکار شود.
وی می افزاید: اکنون 3 طرح دیگر در شرف اجرایی شدن است، که در صورت بهره برداری میزان آبی که از خوزستان به استان‌های همجوار منتقل شده به بیش از دو میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت.
صدرالساداتی که مردم خوزستان را مظلوم می‌داند و دفاع از این مردم مظلوم را وظیفه شرعی خود دانسته، می‌گوید: همین الان موجی از مخالفت‌ها و انتقادات مردم استان‌های ذی‌نفع متوجه من شده است. در حالی که خودم اصالتا یزدی هستم. خانمم کرمانی است. و در حال حاضر ساکن قم هستم. و هر 3 این استان‌ها از انتقال آب ذی‌نفع هستند.

کاملا شدنی...

صدرالساداتی ناامید نیست. و به راهی که آغاز کرده مطمئن است. به شرط آنکه همه مردم و نخبگان حمایت کنند. او متوقف شدن پروژه‌های جدید انتقال آب را کاملا شدنی می‌داند حتی اگر هزاران میلیارد برای آن هزینه کرده باشند. به شرط آنکه مسئله آب به یک گفتمان کشوری تبدیل شود. او میگوید: فاجعه‌ای که در خوزستان در حال رخ دادن است کمتر از فاجعه زلزله اخیر در کرمانشاه نیست. اما همین استان مظلوم کرمانشاه تحت تاثیر یک موج گسترده مورد حمایت سراسری واقع شد. برای خوزستان هم باید همین اتفاق بیفتد.
او که 6 سال است پای درس اساتید خارج فقه به تعبیر خودش تلمذ می‌کند معتقد است باید مراجع تقلید به این موضوع ورود کنند. چون اتفاقی که در حال رخ دادن است خلاف شرع است. و برای اثبات ادعای خود به تحریر الوسیله امام، مسئله 29 از فروع متعلقه به نهر استناد می‌کند، و می‌افزاید: این حکم شرع است و مصوبه ای که باعث شود اراضی خوزستان بخاطر آن خشک شود خلاف شرع است، و همین الان هم خلاف قانون است. چون طبق قانون انتقال آب از سرچشمه‌ها نباید به مبدأ ضربه‌ای بزند. این یعنی انتقال آب کارون هم خلاف شرع است، هم خلاف قانون.
نه به انتقال آب کارون

گفتگو از علی سواری، منتشر شده در روزنامه فرهنگ جنوب | سال بیست و یکم | شماره 3813 | چهارشنبه 18 بهمن ۱۳۹۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی