در مسیر شدن | علی سواری

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

علی سواری - Ali Sawari

در مسیر شدن

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

ایران فونت | تلگرام | اینستگرام | توییتر | ویکی‌فایل

حذف برخی از مناطق خوزستان از مزایای جبران جنگ

يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۰۵:۵۵ ب.ظ

سرتاسر خوزستان در سال‌های دفاع مقدس از توسعه و پیشرفت بازماندند. اکثرا نقاط خوزستان از موشک‌های صدام بی‌بهره نماندند. البته پرواضح است برخی شهرستان‌ها و مناطق با خرابی بیشتری مواجه شدند. اما درست نیست برخی از شهرها و مناطق استان تفکیک شوند و از مزایای ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه باز بمانند.
ماجرا از این قرار است که ستاد کل نیروهای مسلح در نامه ای خطاب به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مناطق عملیاتی موضوع فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه‌یافته و بدی آب و هوا ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم و دیگر موارد ذکر شده در این ماده را تعیین کرده است.
البته تاریخ این نامه به اواخر سال گذشته باز می‌گردد. اما به مردم برخی از این شهرستان‌های توسعه نیافته خوزستان که با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند حق بدهید حتی اگر 6 ماه از تاریخ این نامه گذشته باشد از ندیدن نام شهرشان در میان  این شهرهای زخم خورده از جنگ برنجند.
و اما شرح ابلاغیه:
«تعیین مناطق عملیاتی موضوع فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه‌یافته و بدی آب و هوا ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم
در راستای اجرای بند الف ماده ۱۱۲ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعیین مناطق عملیاتی دفاع مقدس، به منظور جبران عقب ماندگی استانهای مذکور تا پایان سال اول اجرای قانون به سازمان، مناطق جنگی (که مورد تصرف یا بشدت در حال بمباران و گلوله باران بوده) و امنیتی درگیر در دوران دفاع مقدس( که حضور ضد انقلاب و درگیری های مداوم در این مناطق موجب عقب ماندگیهای آنها شده است) یشرح ذیل اعلام می گردد:
۱- مناطق جنگی در دوران دفاع مقدس:
استان آذربایجان غربی: محدوده مناطق (اشنویه، پیرانشهر و سردشت)
استان کردستان محدوده مناطق (بانه، مریوان و سرآباد)
استان کرمانشاه محدوده مناطق (اورامانات، پاوه، نوسود، باینگان، تازه آباد، ازگه، سرپل ذهاب و قصرشیرین)
استان ایلام محدوده مناطق (ایوان، ابلام، صالح آباد، ملک شاهی، مهران، دهلران و موسیان)
استان خوزستان محدوده مناطق (اندیمشک، دزفول، شوش، هفت تپه، سوسنگرد، بستان، حمیدیه، هویزه، اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان، اروندکنار، بندرامام خمینی، ماهشهر و هندیجان)
استان بوشهر محدوده مناطق (بندر دیلم، بندر گناوه، جزیره خارک و بندر بوشهر)».
براساس گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌ها با تصویب مجلس، ستادکل نیروهای مسلح باید محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس را تا پایان سال اول برنامه به سازمان برنامه و بودجه اعلام نماید.
همچنین مجلس سازمان برنامه و بودجه را موظف به ارزیابی جامعی از وضعیت توسعه‌یافتگی زیرساخت‌های این مناطق تا سطح شهرستان‌ها کرد.
همچنین مجلس در مصوبه دیگری دولت را موظف کرد ردیف متمرکزی را در قوانین بودجه سنواتی به‌ جبران عقب‌ماندگی‌ها و ارتقاء شاخص‌های برخورداری مناطق موضوع این ماده اختصاص دهد به‌گونه‌ای که سالانه ده‌درصد(10%) افزایش یافته و به سطح متوسط شهرستان‌های برخوردار کشور  برسد.
نمایندگان مجلس، دولت را موظف کردند حداقل از سال اول اجرای قانون سالانه بیست و پنج درصد(25%) نسبت به لایروبی اروندرود و توسعه سواحل آن را در چارچوب قرارداد 1975 الجزایر، قوانین مربوطه و بودجه سنواتی اقدام نماید.
با تصویب مجلس سازمان برنامه و بودجه موظف است اعتبار لازم را برای اعمال سقف فوق‌العاده‌ پیش‌بینی شده در بند(1)‌ ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان شاغل در این مناطق از سال اول برنامه تأمین و اعمال نماید.
مجلس در مصوبه‌ای دیگر  سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد نسبت به صدور احکام پرداخت مزایای شاغلین مناطق عملیاتی دفاع مقدس برابر جداول و ضوابط ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی(1376) از سال اول برنامه اقدام نماید.
دستگاه‌هائی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند مکلفند از منابع مربوطه، موارد موضوع بندهای(ث) و (ج) را به صورت مشابه اعمال نمایند. از 232 نماینده حاضر در جلسه 169 نماینده با این مصوبه موافقت کردند.
اگر چه این اتفاق خوش‌آیند را نباید نادیده گرفت که بخش زیادی از استان خوزستان از  مزایای این قانون چون افزایش حقوق 20 تا 25 درصدی کارمندان دولتی برخوردار شوند. اما اساس این طرح پیشنهادی مجلس بر این پایه بود استان خوزستان و برخی از مناطق استان‌های دیگر به دلیل اینکه در زمان جنگ از پیشرفت بازماندند از مزایایی برخوردار شوند تا میزان توسعه‌یافتگی این مناطق به سایر نقاط ایران برسد. مناطقی چون ایذه، بهبهان، شوشتر، مسجدسلیمان، رامهرمز، امیدیه، شیبان، ویس، باوی، باغ‌ملک، رامشیر، گتوند، لالی، ویس، هفتکل، ملاثانی، شرافت، قلعه‌تل، صالح شهر، صیدون، سردشت، جنت مکان، ترکالکی، دهدز، میداوود، گوریه، صالح مشطت، جایزان، قلعه خواجه، مشراگه و سماله نیز آسیب‌دیده جنگ هستند و با خرابی‌های زیادی مواجه شدند.

علی سواری

روزنامه فرهنگ جنوب / شنبه 17 شهریور 97

  • علی سواری

روزنامه فرهنگ جنوب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی