در مسیر شدن | علی سواری

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

علی سواری - Ali Sawari

در مسیر شدن

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

ایران فونت | تلگرام | اینستگرام | توییتر | ویکی‌فایل

خوزستان در کنار مشکلات متعدد اقتصادی و فرهنگی، سال‌هاست از گسل‌های عمیق اجتماعی رنج می‌برد. گسل‌هایی که عموما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و این بی‌توجهی باعث می‌شود که برای درمانشان تلاشی صورت نگیرد. و لذا هر چند مدت یکبار و به بهانه‌های مختلف و به اشکال گوناگون این تاول سرباز می‌کند و خوزستان را وارد حوادث سلسله‌واری می‌کند.
مثلا همین اوایل سال جاری ویدیو یک برنامه پرطرفدار شبکه 2، موجی از نارضایتی ایجاد کرد که منجر به شکل‌گیری کمپین‌های اعتراضی مختلف و اجتماع و اعتراض در بسیاری از شهرهای خوزستان شد.
‏حالا پنج ماه پس از آن حوادث، دیدار پنج‌شنبه شب استقلال خوزستان با پرسپولیس به درگیری و تنشی کشیده شد که شواهد دال بر یکسان و یا مشابه بودن علت هر دو است.
ماجرا از این قرار است که در این دیدار بخشی از تماشاگران پیش از بازی علیه تیم نماینده تهران رجزخوانی کردند و در بازی شعارهای تندی علیه طرفداران تیم پرسپولیس دادند که به وضوح رنگ و بوی قومیتی و انتقام‌جویانه داشت. که در نهایت منجر به پرتاب سنگ از سوی آنها به سمت بازیکنان و طرفداران پرسپولیس  شد. و با تشدید این درگیری‌ها و سنگ‌پراکنی‌ها تا پایان بازی منجر به آسیب دیدن بیش از 10 هوادار پرسپولیس شد.
با ارزیابی اظهارات برخی از بازیکنان پرسپولیس و ویدیوهای منتشر شده می‌توان دریافت این حجم از خشونت و بداخلاقی واکنشی بود نسبت به حوادث و حواشی بازی پرسپولیس و فولاد خوزستان در ورزشگاه آزادی که در هفته دوم رقابت‌های امسال برگزار شد.
در آن بازی هواداران پرسپولیس به هواداران عرب فولاد خوزستان توهین‌هایی کردند که آشکارا خطوط قرمز امنیتی و اجتماعی را زیر پا می‌گذاشت. موضوعی که مورد تائید بازیکنان پرسپولیس نیز بوده است.
برای مثال کمال کامیابی نیا بازیکن پرسپولیس به صراحت درباره اتفاقات ورزشگاه غدیر می‌گوید: هواداران فولاد از برخورد تماشگران و لیدرهای پرسپولیس در بازی تهران ناراحت بودند و چیزی که مشخص است هواداران فولاد در این بازی به ورزشگاه آمده بودند تا انتقام بگیرند.
یا بازیکن دیگر پرسپولیس، سیامک نعمتی می‌گوید: وقتی وارد زمین شدیم انگار وارد میدان جنگ شده ایم و ما برای جنگ حاضر شده بودیم.
او ادامه می‌دهد: برخی دوستان کاری کردند که هواداران اهوازی و خوزستانی ناراحت باشند و به همین دلیل این اتفاقات تلخ رقم خورد. هواداران خوزستانی به دنبال انتقام اتفاقات بازی پرسپولیس – فولاد بودند اما نباید این انتقام را از ما بازیکنان می‌گرفتند.
کاپیتان دوم پرسپولیس اما شفاف‌تر از سایر قرمزپوشان درباره ریشه حوادث ورزشگاه غدیر صحبت می‌کند، او می‌گوید: در بازی قبلی یکسری اتفاقات افتاد و به خاطر حرف و حدیث هایی که پیش از بازی رقم خورده بود، می دانستیم بازی سختی داریم ولی نه تا این حد.
حسین ماهینی با اشاره به سنگ پرانی هوادارانی که عصبانی از اتفاقات بازی با فولاد بودند، می‌افزاید: ما بازی را به خاطر همین موضوع با 5 دقیقه تاخیر شروع کردیم و این اتفاقات برمی‌گردد به بی عرضگی کانون هواداران که نقش اصلی این حادثه را رئیس این کانون برعهده دارد.
وی بیان می‌کند: به نظر من طرفداران واقعی پرسپولیس باید از پشت پرده این موضوعات باخبر شوند. ما تاکنون به‌خاطر شرایط پرسپولیس سکوت کردیم ولی امروز تمام بازیکنان به خاطر اتفاقاتی که منجر به از دست رفتن امتیازات شد، ناراحتند و مسلما نقش اصلی این ماجرا آقایی است که به اشتباه در سمت رئیس کانون هواداران قرار دارد.
البته آن شعارهای سخیف و ضد اخلاقی در تهران و در پی آن سکوت و بی‌اعتنایی کمیته انضباطی توجیه‌گر رفتارهای نابخردانه برخی تماشاگرنماها در اهواز نیست. اما باید توجه داشت تحریک این گسل‌های اجتماعی آن هم در این شرایط حساس می‌توانست پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد. به خصوص آنکه رقابت میان تیم‌های تهرانی و خوزستانی ذاتا از ظرفیت تنش و التهاب بسیار زیادی برخوردار است.
از سوی دیگر طی سالیان اخیر این چندمین بار است که توهین‌های قومیتی منجر به اعتراض، آشوب و درگیری می‌شود. که انتقال این گسل‌ها بین طرفداران متعصب فوتبالی ظرفیت بیشتری برای التهاب و آشوب دارد. که باید مورد توجه و حساسیت نهادهای امنیتی واقع شود.

جان کلام این است که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، انتظار می‌رفت مدیریت تیم فولاد خوزستان بلافاصله پس از آن حواشی در تهران از حیثیت هواداران خود دفاع می‌کرد، که نکرد. انتظار می‌رفت تیم پرسپولیس از مهمانان فولادی خود دلجویی می‌کرد که نکرد، و از همه مهم‌تر انتظار می‌رفت کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران نسبت به آن اتفاقات واکنش نشان می‌داد که نداد.
حالا باید دید این مسئله برای علاج‌یابی مورد بحث و ارزیابی قرار می‌گیرد یا همچون حوادث پیشین صرفا به سرپوشی و پنهان کردن اصل ماجرا اکتفا می‌شود.
علی سواری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی