در مسیر شدن | علی سواری

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

علی سواری - Ali Sawari

در مسیر شدن

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

ایران فونت | تلگرام | اینستگرام | توییتر | ویکی‌فایل

حرمت سگ را نگه دارید!

دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۰۴:۴۴ ب.ظ
اخیرا ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده که یک زوج جوان از ذوق یافتن سگ گمشده خودشان از خود بیخود شده و گریه می‌کنند. و این سگ بیچاره از همه جا بی‌خبر را در آغوش خود می‌فشردند و مدام می‌گفتند کجا بودی مامان!
البته اینکه یک انسان از یک حیوان در منزل خود نگهداری کند چیز جدیدی نیست و سابقه دیرینه دارد. تمام مکاتب و مذاهب خصوصا دین مبین اسلام به رعایت حق و حقوق حیوانات توصیه داشته و دارد.
اما ماجرا از یک جا به بعد لوث و زننده می‌شود. جایی که در برخی جوامع غربی حیواناتی همچون سگ را ابزاری برای تجمل تبدیل می‌کنند  یا برای یک سگ جایگاه یک عضو خانواده لحاظ می‌کنند. فرهنگ زننده‌ای که اکنون در جامعه ایرانی نیز مشاهده می‌شود.
این موضوع مرا یاد فیلم تحسین‌برانگیز «گاو» اثر ماندگار داریوش مهرجویی می‌اندازد. در این فیلم «مش حسن» آنقدر به گاو خود وابسته بود که پس از شنیدن خبر گریز گاوش از طویله (در واقع مرگ ناگهانی گاو) حالش دگرگون می‌شود و خود را گاو می‌پندارد! و از آن پس در طویله سکنی می‌گزیند و خوراکی جز یونجه نمی‌خورد همچون یک گاو صدا درمی‌آورد و بقیه ماجرا!
این وابستگی و عشق اگر چه ابلهانه به نظر برسد ولی منجر به این نشد که گاو را از زندگی طبیعی‌اش خارج کند، این وابستگی دیوانه‌وار باعث نشد مش حسن هویت گاو را از او بگیرد و او را شبیه یک انسان کند و با او مانند یک انسان برخورد کند.
اینکه عده‌ای اصرار دارند حیوان خانگی را نه یک حیوان خانگی، بلکه عضوی از اعضای خانواده خود بشمارند دارند هویت این حیوان بیچاره را زیر سوال می‌برند. اگر حرمت خود را نگه نمی‌دارید و برای جایگان انسانی خود ارزشی قائل نیستید لااقل حرمت این حیوان بیچاره را حفظ کنید و به هویت و طبیعت حیوان احترام بگذارید.
علی سواری
روزنامه فرهنگ جنوب شنبه 23 خرداد 97

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی