یادداشت/واقعیت خوزستان
«وظیفه اساسی رسانهها، دستیابی به فوریترین و درستترین نکتههای یک واقعه یا پدیده در وقت و فرصت محدود است. خبری که از آن واقعه یا پدیده تهیه میشود ثروتی عمومی است.» سردبیر تایم در سال 1852 میلادی این نکته را فهم کرده و در مقالهای برای مخاطبینش توضیح داد.
فرقی ندارد کار رسانهای در یک خبرگزاری انجام گیرد یا روزنامه، در فضای مجازی یا در دنیای واقعی، در سال 2018 یا یک قرن و نیم قبلتر، در نیویورک یا اهواز؛ وظیفه اصلی رسانهها همان است که بود. موضوعی که نیاز است برای ما خوزستانیها مکررا بازگو شود تا دیگر مجبور نشویم پس از یک سال خودزنی و اکتفا به روایت نیمهخالی لیوان، سخن از «خبر خوب» و یا «خوزستان زیبا» بزنیم.
اینکه ناظران بگویند رسانههای ما نباید صرفا اخبار ناخوشایند منتشر کنند و لازم است برای تقویت امید در جامعه خبرهای خوب منتشر شود یعنی اینکه ما فقر «خبرنگار خوب» داریم.
اینکه برخی کاربران خوزستانی در فضای مجازی هشتگ «خوزستان زیبا» را ایجاد کنند یعنی اینکه رسانههای ما در نمایش «زشتیهای خوزستان» افراط کردهاند.
رسانه خوب هر کجا و هر دوره و برهه زمانی و تحت هر شرایطی تنها در یک مسیر میکوشد؛ کسب اطلاعات درست و عینی، رعایت صداقت در تاثیرگذاری، خدمت به واقعیت مطلق با تمام جوانبش، و ملاحظه اینکه فقط مسئولی که دنبال جلب ترحمش هستیم روایت ما را نمیخواند، بلکه مخاطب هر کجا میتواند باشد.
علی سواری
منتشر شده در روزنامه فرهنگ جنوب 26 اسفند 1396
منتشر شده در پایگاه خبری رهیاب: http://rahyabnews.com/fa/news/148703
منتشر شده در خبرگزاری فارس: http://fna.ir/a4j335