در مسیر شدن | علی سواری

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

علی سواری - Ali Sawari

در مسیر شدن

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

ایران فونت | تلگرام | اینستگرام | توییتر | ویکی‌فایل

باید از مسببان انتقال آب کارون شکایت کنیم

شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۶، ۰۸:۲۱ ب.ظ
در نشست هم اندیشی «نه به انتقال آب کارون» که در دفتر روزنامه فرهنگ جنوب برگزار شد نتیجه این شد؛ برای مقابله با انتقال آب کارون و دفاع از حق آبه‌ها باید شکایت‌نامه قانونی تنظیم شود.
در این نشست که ظهر سه‌شنبه با حضور خبرنگاران، فعالان محیط زیست خوزستان و حجت الاسلام صدرالساداتی برگزار شد به موضوع «راهکارهای عملی مقابله با انتقال آب کارون» پرداخته شد.
موضوع انتقال آب از سرچشمه‌های کارون از جنجالی‌ترین موضوعات چند سال اخیر خوزستان است که فعالان محیط زیست و متخصصان این حوزه آن را عامل اصلی افزایش گرد و خاک در خوزستان دانسته‌اند.
حجت الاسلام صدرالساداتی از روحانیون دغدغه‌مند ساکن قم که برای بار دوم به صورت مستقل و با هزینه شخصی به خوزستان سفر کرده حرف آخر خود را در ابتدای این میزگرد با طرح یک سوال مطرح کرد: «کسی تا الان از طرح‌های جدید انتقال آب شکایت کرده است؟» که این سوال با بحث‌های طولانی سلبی و ایجابی حضار جلسه همراه شد.
این فعال اجتماعی دغدغه‌مند نظر خود را اینگونه تکمیل می‌کند: «طرح‌های مطالعاتی جدیدی برای انتقال آب از سرچشمه های دز و کارون در دستور کار دولت قرار گرفته که باید با آنها مقابله جدی کرد و نخستین قدم برای مقابله پیگیری قانونی و تنظیم شکواییه علیه این پروژه‌ها است.»
شبنم قنواتی از فعالان محیط زیست خوزستان در پاسخ به این نظر عنوان کرد: نسبت به پروژه کوهرنگ 3 شکایت انجام شد و حکم صادر شد ولی متاسفانه حکم دادگاه منتشر نمیشود و از طرفی سازمان محیط زیست با ارائه مجوز به پروژه‌های انتقال آب عملا دست ما را برای شکایت خالی می‌کند.

صدرالساداتی در پاسخ گفت: اگر سازمان محیط زیست خلاف وظیفه ذاتی خود که دفاع از حق آبه تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان است مجوز انتقال آب را صادر کرده باشد میتوان از خود سازمان محیط زیست نیز شکایت شود.
وی تنها امید توقف کامل طرح های انتقال آب پیگیری قانونی و شکایت به دادگاه‌های صالحه دانست.
صدرالساداتی برای اثبات اثربخش بودن احقاق حق از طریق دادگاه به یک نمونه موفق در سال گذشته اشاره کرد. وی ماجرا را اینگونه شرح داد: سال گذشته یک کشاورز ساده جیرفتی به نام یحیی توکلی با مشورت با یک وکیل و گرفتن استفتای شرعی از یکی از مراجع تقلید قم که انتقال آب بدون درنظر گرفتن حق آبه‌ها را حرام دانست توانست حکم دادگاه توقف انتقال آب از سرچشمه‌های هلیل‌رود به کرمان را بگیرد.
در ادامه یکی دیگر از حضار اظهار کرد: باید از تمام نهادها و شخصیت‌های مسئول که با تصمیم‌های غلط خود وضعیت محیط زیست خوزستان را به این شکل بحرانی کرده‌اند شکایت شود. که برای این منظور آگاهی‌رسانی به مردم نقش کلیدی دارد. یعنی مردم بدانند امکان این وجود دارد که حتی از وزیر نیرو نیز شکایت شود و هیچ شخص و نهادی بالاتر از قانون نمی‌تواند آزادانه حق را ناحق کند. و برای تحقق این امر لازم است مثلث کانون وکلا، فعالان محیط‌زیست و رسانه‌ها تشکیل شود.
در این جلسه همچنین مباحث مبسوطی درباره سایر مسائل زیست محیطی استان چون کشت درخت کهور، نهال‌کاری، طرح توسعه نیشکر، شور شدن دریاچه سد گتوند و... مطرح شد.
علی سواری
منتشر شده در روزنامه فرهنگ جنوب  شنبه 96/12/5

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی