در مسیر شدن | علی سواری

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

علی سواری - Ali Sawari

در مسیر شدن

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

ایران فونت | تلگرام | اینستگرام | توییتر | ویکی‌فایل

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، سفری یک روزه به خوزستان داشت؛ در این سفر همایشی تحت عنوان حقوق شهروندی نیز برگزار شد که البته خروجی آن و همچنین نحوه انتخاب تقدیر شدگان آن همایش مشخص نیست.
اهواز| دغدغه دستیار ویژه روحانی در سفر به خوزستان ‌چه بود؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، در هفته ای که گذشت شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، سفری یک روزه به خوزستان داشت. در این سفر همایشی تحت عنوان حقوق شهروندی هم برگزار شد که البته خروجی آن و همچنین نحوه انتخاب تقدیر شدگان آن همایش مشخص نیست.

دستیار رئیس جمهور یا دستیار ویژه رئیس جمهور اصطلاحی است که به برخی از مشاوران رئیس جمهور اطلاق می‌شود؛ دکتر روحانی نخستین دستیار حقوق شهروندی خود را در پی انتشار بیانیه حقوق شهروندی در تیرماه 95 تعیین کرد.

منشور حقوق شهروندی چیست؟

منشور حقوق شهروندی یک متن 120 ماده ای است که در 22 بند گردآوری شده که عمده آنها مقتبس از قوانین موجود در جمهوری اسلامی ایران هستند.

در این منشور به حقوق مختلف مردم چون آزادی، برابری، کرامت، دسترسی به فضای مجازی، مشارکت در تعیین سرنوشت و... پرداخته شده.
یکی از موضوعات این منشور مسئله محیط زیست است. مثلا در نخستین بند این منشور 30 صفحه‌ای به «حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی» مردم پرداخته شده است.

در ماده 2 این بند زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، بهداشت محیط، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی را حق شهروندان دانسته شده است.

همچنین در بند «ع» این منشور با عنوان «حق محیط زیست سالم و توسعه پایدار»، در ماده 112 فعالیت‌هایی که با آلودگی یا تخریب غیرقابل‌جبران محیط‌زیست همراه باشد ممنوع شمرده شده است.

در ماده دیگری از این بند محیط‌زیست سالم، پاک و عاری از انواع آلودگی را حق شهروندان دانسته شده و دستگاه‌های اجرایی موظف به اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی شده‌اند.

و در ماده 114 نیز هرگونه اقدام توسعه زیربنایی و صنعتی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای همچون احداث سدها را منوط به ارزیابی تأثیرات زیست‌محیطی و رعایت دقیق ملاحظات زیست‌محیطی کرده است.

دستیار ویژه روحانی دغدغه و اولویت خود را چه می‌دانست؟

‎مولاوردی در همایش حقوق شهروندی که در اهواز برگزار شد حول فرایند اجرایی شدن و تحقق منشور شهروندی سخنرانی کرد. و همچنین در حاشیه این همایش به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در سخنرانی خود به مسیر طولانی اجرایی شدن این منشور اشاره کرد و انقلاب اسلامی را انقلابی برای احیای حقوق شهروندی دانست که هدف آن مبارزه با ظلم بوده است.

از طرفی در حالی که بخشی از انتقادهای زیست‌محیطی متوجه دولت است، مولاوردی یکی از علل اجرایی نشدن حقوق شهروندی در خوزستان را بحران‌های طبیعی دانسته و اذعان کرد: نخستین گزینه‌های حقوق شهروندی حفظ سلامت، حیات و کیفیت زندگی است که این موضوع برای مردم خوزستان معنا ندارد!

اما سخنان سوال برانگیز مولاوردی که در جمع خبرنگاران مطرح شد

وی در جمع خبرنگاران به موضوع حق اعتراض و تأمین امنیت معترضین پرداخت و از ایده‌هایی مبنی بر وجود اماکنی جهت شکل‌گیری تجمعات سخن گفت که هدف آن تأمین امنیت تجمع کنندگان و معترضان قلمداد شده است.

این فعال اصلاح‌طلب هدف از این کار را تعیین مرز میان اعتراضات و اغتشاشات دانست تا معترضین از این طریق بتوانند صدای خود را به مسئولان برسانند.

این دستیار ویژه رئیس جمهور در اظهارات خود تعیین مکان برای اعتراضات مردم را اولویت کاری خود دانسته و تاکید کرد: تاکنون چنین ساز و کاری در کشور وجود نداشته اما پیگیر آن هستیم که در سراسر کشور ایجاد شود و بنده نیز پیگیر موضوع هستم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی بدون اشاره به مسئولیت مستقیم دولت و سیاست‌های آن در عدم اجرایی بندهای مختلف منشور حقوق شهروندی، من جمله مسئله محیط زیست خوزستان به مسئله حق اعتراض تاکید کرد و گفت: حق اعتراض در قانون اساسی و حقوق شهروندی به رسمیت شناخته شده و باید بین اعتراضات و اغتشاشاتی که ممکن است به وجود بیاید مرزی قائل شد.

دفاع تک بعدی از حقوق مردم

تأمین امنیت تظاهرکنندگان خارج از مفاد منشور حقوق شهروندی نیست اما مشخص نیست چرا مولاوردی از بین آن همه مفاد روی حق اعتراض تاکید می‌کند. در حالی که بخشی از اعتراضات مردم ناشی از عدم اجرای سایر بندهای حقوق شهروندی است. که اجرای برخی از آن‌ها مستقیما متوجه دولت و حتی شخص رییس‌جمهور است.

این در حالی است که اگر دولت تلاش و تمرکز خود را در اجرای برخی از مفاد این منشور افزایش دهد طبیعتا نارضایتی مردمی کاهش خواهد یافت و دیگر تهیه مکان برای اعتراضات موضوعیت نخواهد داشت.

به بیان دیگر مولاوردی به جای رفع علت نارضایتی مردم، امنیت تظاهرکنندگان را در دستور کار خود قرار داده است.

از سویی در ماه اخیر شخص رییس جمهور نیز چندین مرتبه درباره حق اعتراض شهروندان سخن گفته است. اینکه چرا دولت اصرار دارد حقوق شهروندی را در واژه حق اعتراض خلاصه کند هنوز مشخص نیست.

در هر صورت اگر دولت همچنان مصر است که صرفا از حق اعتراض شهروندان دفاع کند مدت‌ها است که خوزستانی‌ها نسبت به رعایت نشدن ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی از جمله مشکلات محیط زیستی از عملکرد و سیاست‌های دولت ناراضی هستند. اما آیا دولت ترجیح می‌دهد کاسه صبر مردم لبریز شود تا مردم مطالبات خود را در خیابان‌ها به دولت منتقل کنند؟ آیا این خواسته مردم است؟ این است محصول منشور حقوق شهروندی؟ بهتر نیست مولاوردی متن این منشور را بازخوانی کند؟

علی سواری


منتشر شده در روزنامه فرهنگ جنوب سال بیست و یکم | شماره 3817 | شنبه 28 بهمن ۱۳۹۶

منتشر شده در خبرگزاری تسنیم: http://tn.ai/1662956

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی