در مسیر شدن | علی سواری

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

علی سواری - Ali Sawari

در مسیر شدن

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

ایران فونت | تلگرام | اینستگرام | توییتر | ویکی‌فایل

در حالی که این روزها بسیاری از جوانان سرگرم فضای مجازی شده‌اند و در پیچ و خم پیج‌های اینستاگرام و گروه‌های تلگرام به گذران اوقات می‌پردازند، فعالان بسیج دانشجویی دست به اقدام ارزشمندی زدند.
اهواز| نگاهی به اقدام آتش به اختیارهای دانشگاه شهید چمران برای برطرف کردن مشکلات مردم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، در حالی که این روزها بسیاری از جوانان سرگرم فضای مجازی شده‌اند و در پیچ و خم پیج‌های اینستگرام و گروه‌های تلگرام به گذران اوقات می‌پردازند، فعالان بسیج دانشجویی به پا خواسته و با تشکیل کارگروهی دانشگاه برای پیگیری مطالبات و دغدغه مردم دست به اقدام ارزشمندی برای مردم استان زدند.

البته از دانشجوی انقلابی چیزی جز این انتظار نمی‌رود و اینکه گوشه‌ای بنشینند و به نجواهای اعتراض‌آمیز شبانه در گروه‌های تلگرامی اکتفا کنند در شان نیروهای انقلاب نیست. قطعاً از دانشجویانی که به تعبیر شهید بهشتی «موذن جامعه» هستند انتظار این است و بلکه بیشتر! و ای کاش دانشجویان و حوزویان که دیده‌بان جامعه هستند بیش‌ازپیش پا در این عرصه بگذارند چرا که هوای استان ما بس ناجوانمردانه خاکی است!

بسیجیان دانشگاه چمران با راه اندازی 3 غرفه در مسیر راهپیمایی 22 بهمن، چند موضوع را به خیابان سلمان فارسی اهواز می‌کشانند؛ مردمی کردن کمپین نه به انتقال آب کارون، امضای طومار مخالفت با انتقال آب، ثبت‌نام از مردم برای تشکیل گروه‌های جهادی سازندگی و کافه انقلاب که نوعی تریبون آزاد است.

بیان گلایه‌ها بدون خسارت

احسان نورالدین موسی مسئول این کارگروه، دانشجوی ورودی 94 دانشگاه چمران در رشته مهندسی برق است. او که اکنون 21 سال سن دارد وظیفه خود دانسته تا در بسیج دانشجویی دغدغه مردم را مطالبه کند؛ اما کدام دغدغه؟!

این دانشجو به همراه سایر یاران بسیجی خود به‌خوبی چالش‌های خوزستان را رصد و تحلیل کردند تا اولویت‌های فعالیت‌های خود را بیابند. او اظهار داشت: جلسات متعددی درباره پیگیری دغدغه‌های مردم داشتیم و به این رسیدیم که مشکلات محیط‌زیستی و معضل بی‌آبی و گردوخاک به قدری بحرانی شده که مشکلات معیشتی در اولویت بعدی مردم قرار گرفته است.

نورالدین موسی درباره علت راه‌اندازی این غرفه‌ها تصریح کرد: ما دانشجویان باید نشان دهیم که می‌توان بدون خسارت و با نگاه مثبت نارضایتی خود را حتی در روز 22 بهمن به گوش مسئولان برسانیم و همان گونه که رهبر انقلاب گوشزد کردند مردم گله‌مند هستند که ما به نوبه خود موظفیم پیگیر گلایه مردم باشیم.

این دانشجو درباره جمع‌آوری امضا بیان کرد: هدف صرفاً یک کار تبلیغاتی نبود. بلکه این امضاها پشتوانه ما خواهند شد برای پیگیری تا به اعتبار این امضاها و حمایت مردمی با مسئولان مواجه شویم و آن‌ها را به چالش بکشانیم.

مسئله خشکی کارون به دغدغه نخست مردم تبدیل شده

وی درباره تشکیل غرفه «جهادی» گفت: می‌خواستیم به مردم بگوییم ما فرزندان انقلاب برای مبارزه با محرومیت دست روی دست نگذاشتیم و به کارهای جهادی مشغولیم همچنین از برخی داوطلبان متخصص مردمی برای همکاری در این اردوهای جهادی ثبت‌نام به عمل آوردیم.

نورالدین موسی همچنین درباره غرفه «کافه انقلاب» ادامه داد: هدف این بود که مردم در جشن 39 سالگی انقلاب حرف‌ها و گله‌مندی‌های خود را آزادانه بیان کنند. برخی سؤالاتی داشتند و برخی پاسخ‌هایی گفتند. اینکه بدون حاشیه ما مردم با هم حرف بزنیم و نظرات مختلف خود را مطرح کنیم تجربه خوب و موفقی بود.

وی افزود: تلاش ما این بود که برخی مسئولان را وارد این غرفه کنیم تا به سؤالات مردم پاسخ دهند که البته تا حدودی هم محقق شد.

این دانشجوی فعال اجتماعی درباره استقبال مردم از این غرفه‌ها عنوان کرد: استقبال به‌قدری زیاد بود که بسیاری از مردم به خاطر ازدحام نتوانستند طومار را امضا کنند. همین هم نشان می‌داد مسئله خشکی کارون به دغدغه نخست مردم تبدیل شده است.

پیوستن مسئولان و چهره‌های برجسته به کمپین «نه به انتقال آب کارون»

و حالا به لطف اقدام جهادی دانشجویان چمران، بسیاری از شخصیت‌ها همچون حجت الاسلام حاجتی امام جمعه موقت اهواز و حجت الاسلام شفیعی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و به همراه جمع کثیری از مسئولان استانی، اعضای شورای شهر، مسئولان دانشگاهی و اساتید دانشگاه به کمپین «نه به انتقال آب کارون» پیوستند.

نورالدین موسی در پایان گفتگو عنوان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری قبل از راهپیمایی 22 بهمن ماه فرمودند که مردم خواهند درخشید حقیقتا مردم درخشیدند و ان‌شاءالله مسئولان قدر این حضور را بدانند و با تلاش شبانه‌روزی و عمل جهادی به مردم خدمت کنند و از آرمان‌های انقلاب دفاع کنند.

البته این نخستین اقدام احسان نورالدین موسی و سایر هم‌قطارانش برای مطالبه‌گری نبود و البته همچنان باانگیزه و امیدوار درصدد هستند این راه را دنبال کنند و در این زمینه برنامه‌های متعددی دارند که در آینده اجرا خواهند کرد.

اگر چه رسانه‌ها آن‌گونه که شایسته بود این اقدام خودجوش را به‌خوبی پوشش ندادند ولی دانشجویان چمران بار دیگر ثابت کردند مناسبت‌هایی از جمله راهپیمایی‌ 22 بهمن صرفاً مرور یک حادثه تاریخی نیست، بلکه پله‌ای است برای نگاه به آینده.

گفت‌وگو از علی سواری

منتشر شده در روزنامه فرهنگ جنوب سال بیست و یکم | شماره 3816 | چهارشنبه 25 بهمن ۱۳۹۶
منتشر شده در خبرگزاری تسنیم: http://tn.ai/1656892

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی