در مسیر شدن | علی سواری

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

علی سواری - Ali Sawari

در مسیر شدن

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

ایران فونت | تلگرام | اینستگرام | توییتر | ویکی‌فایل

در زمانی که اکثر جوانان سرگرم زندگی خویش هستند عده‌ای نیز در گوشه و کنار این کره خاکی به آبادانی زندگی هم نوعانشان می‌پردازند. تلاش برای ایجاد توازن برای یک زندگی ساده به همراه حداقل‌های لازم را «جهاد» خود تعریف کرده‌اند و گام در عرصه مبارزه با اهریمن محرومیت گذاشته‌اند.

علاقه پوریا اشتری مسئول بنیاد جهادی راسخون به دوره دانشجویی باز می‌گردد و اکنون نیز پس از فارغ‌التحصیلی بار دیگر آستین جهادی خویش را بالازده و مجموعه‌ای را با محوریت خدمت به محرومین راه‌اندازی کرده است. این جوان 23 ساله هم اکنون مشغول گذراندن خدمت سربازی است و لیسانس نرم افزار دارد. آنچه که در ادامه می‌خوانید اهم مطالب و مشروح گفتگوی جالب و خواندنی علی سواری با این جوان جهادی است.

*  اردوهای جهادی خدمت رسانی به روستاهای محروم به شکل متفاوت

* کاری به دغدغه‌های مردم ندارند!

* پرچیدن ریشه محرومیت از کشور با دولت و حکومت است

* مردم با چشیدن مزه محرومیت‌ها، دغدغه محرومین را پیدا کنند

* از نوجوان 14 ساله تا پیرمرد 67 ساله

تسنیم: از اینکه وقتتان را به ما دادید سپاسگزاریم در ابتدا برای اینکه این گفت‌وگو برای مخاطبان ملموس‌تر شود بفرمایید بنیاد جهادی راسخون چیست و چه فعالیتی دارد؟

اشتری: بنیاد جهادی راسخون مجموعه‌ای است از باتجربه‌های بسیج سازندگی در دوره دانشجویی که در حال حاضر فارغ‌التحصیل شده‌اند و اکنون بنا دارند اردوهای جهادی خدمت رسانی به روستاهای محروم را به شکل متفاوتی و با حضور عامه مردم برگزار کنند.

تسنیم: فلسفه ابتدایی راسخون به چه زمانی باز می‌گردد؟

اشتری: تقریبا در اوایل سال 95 ایده تشکیل این بنیاد شکل گرفت و در همان زمان کار تحقیقاتی و مطالعاتی این اقدام را آغاز کردم.
ولی فاز عملیاتی و اجرایی این بنیاد که همراه با تبلیغات و اطلاع رسانی بود از 6 ماه پیش آغاز شد.

تسنیم: تشکیل چنین بنیادی با این نوع کار و فعالیت جوانان تاکنون سابقه داشته؟

اشتری: اینکه برخی مجموعه‌ها در کنار فعالیت‌های خود اردوی جهادی برگزار کرده باشند بله بوده ولی طبق بررسی‌هایی که داشتیم تشکیل بنیادی با رویکرد صرفا جهادی و نگاه تخصصی نسبت به موضوع محرومیت‌زدایی، خیر تاکنون در خوزستان سابقه نداشته است.

تسنیم: چگونه ایده تشکیل چنین بنیادی به ذهنتان رسید؟

اشتری: آسیبی که در مجموعه‌های فرهنگی و انقلابی مشاهده می‌شود این است که فعالیت‌های خود را فقط با دغدغه‌های خودشان پیش می‌برند و کاری به دغدغه‌های مردم ندارند. اما اعتقاد ما این است که جریان انقلابی و متدین باید در کنار کار فرهنگی فعالیت‌های اجتماعی معطوف به دغدغه مردم را نیز افزایش دهند.

برای مثال یادواره شهدا یا مراسم مذهبی را طبق سلیقه و اعتقاد خودمان برگزار می‌کنیم و انتظار داریم توده مردم از سلیقه ما استقبال کنند و آن را بپذیرند حتی اگر بخشی از همین مردم نظرات و سلایق متفاوتی با ما داشته باشند که این مسئله خیلی منطقی نیست.

در اینجا لازم است توضیح دهم که منظور از مردم همه مردم با همه مختصات آنهاست، منظور فقط آن دو هزار نفری که در مراسمات محرم در هیئت ما شرکت می‌کنند نیست، منظورم از مردم شامل تمام اقوام و سلیقه‌ها، از کارگر تا بازاری، از نانوا تا پزشک است، شاید بخشی از این مردم هیچ ارتباطی با ما نداشته باشند و شاید در برخی زمینه‌ها با ما متفاوت باشند، ولی به نظرم این‌ها همه مردم هستند.

از طرفی ما آمدیم این سخن رهبری که فرمودند: «روحیّه‌ی جهادی را بر روحیّه‌ی تافته‌ی جدابافته بودن ترجیح بدهید» را سرلوحه خود قرار دهیم بنابراین فقط تشکیل چنین بنیادی می‌توانست ما را به نتیجه مطلوبمان برساند.

تسنیم: منظور شما از نتیجه مطلوب چیه؟

اشتری: امام خمینی فرمودند «تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند». خب یعنی چه کسانی تا آخر خط باید با انقلاب بمانند؟ همین مردم؛ پس در نتیجه مردم باید استضعاف و محرومیت را ببینند و بچشند. یعنی به طور واضح ما می‌خواهیم مردم با محرومیت و استضعاف آشنا شوند.

تسنیم: بنابراین هدف شما آشنایی مردم با محرومیت و استضعاف است یا حل و رفع آن؟

اشتری: صادقانه بگویم در اردوهای جهادی قرار نیست محرومیت و استضعاف به طور تمام و کامل رفع شود. چون از حیطه توان این اردوها خارج است.

مثلا 10 جوان نیمه متخصص که سرمایه خاصی ندارند به روستایی سر می‌زنند، متوجه می‌شوند مسجد این روستا نیاز به بازسازی دارد به نظر شما چند مرتبه به آن روستا اعزام شوند و چه مقدار توان باید صرف کنند تا بتوانند مسجد را بازسازی کنند؟ حالا شما این را در مقیاس یک کشور در نظر بگیرید، واقعا می‌توان با اردوی جهادی مشکل فقر و محرومیت را در کشور حل کرد؟

اما پرچیدن ریشه محرومیت از کشور با دولت و حکومت است. ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت کاری است که از عهده دولت و حکومت برمی‌آید، نه از چند جوان کم تخصص و بدون امکانات و سرمایه.

مثلا یکی از روستاهای هویزه مشکل آب آشامیدنی دارد. پرسیدیم چگونه مشکل آب شرب شما حل می‌شود؟ گفتند در 10 کیلومتری روستا از طرح آبرسانی غدیر به اینجا باید انشعاب کشیده شود.

خب در یک اردوی جهادی می‌توان این مشکل را حل کرد؟ شاید ده سال طول بکشد تا این چند جوان بتوانند زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، زمین را هموار کنند، لوله آبی را تهیه کنند و آن را وصل کنند. اما برای دولت انجام دادن این پروژه شاید 10 روز زمان ببرد.

تسنیم: دقیقا نقش بنیاد جهادی راسخون چیست؟

اشتری: به طور خلاصه ما می‌گوییم محرومیتی وجود دارد، این محرومیت باید رفع شود، صرفا با اردوهای جهادی بعید است رفع شود و یا بسیار زمان‌بر است. پس چگونه این محرومیت رفع شود؟ وقتی که این محرومیت به شکل یک مطالبه مردمی دربیاید رفع می‌شود.

هدف نهایی ما این است که مردم با چشیدن مزه محرومیت‌ها، دغدغه محرومین را پیدا کنند و این دغدغه به مطالبه اصلی آنها تبدیل شود. دغدغه من و شما محرومیت‌زدایی است، ما یک کار کوچکی می‌کنیم و مردم را به اردوهای جهادی دعوت می‌کنیم، هم کار مفیدی برای مستضعفین صورت گرفته و هم تلاش می‌کنیم محرومیت‌زدایی به دغدغه عمومی جامعه تبدیل شود.

هر وقت محرومیت‌زدایی مطالبه عمومی جامعه شد می‌توان امیدوار شد دولت مستضعفین شکل بگیرد.

تسنیم: برای تحقق این هدف چه برنامه‌ریزی داشتید؟

اشتری: بله قطعا با برنامه‌ریزی کار را شروع کردیم. البته ما انتظار نداریم در عرض چند ماه به هدف برسیم بلکه طی یک برنامه پنج ساله تلاش می‌کنیم این فضا را در اهواز شکل دهیم. فعلا در حال مقدمه چینی هستیم. برنامه اصلی 5 ساله ما از اول فروردین سال پیش‌رو آغاز می‌شود.

برنامه به این شکل است که عامه مردم را با هر میزان تخصص و زمانی که برایشان مقدور است ثبت‌نام می‌کنیم و در قالب اردوهای جهادی به مناطق محروم اعزام می‌کنیم. در پی این اردوهای جهادی می‌توانیم فعالیت رسانه‌ای و تبلیغاتی خودمان را هم پیش ببریم.

از طرفی آن افرادی که در اردو شرکت کرده‌اند مبلغ دغدغه محرومین و مستضعفین، و به نوعی مبلغ فعالیت ما می‌شوند.

تسنیم: اکنون در کدام مرحله کاری هستید؟

اشتری: در حال حاضر کار شناسایی تمام شده و مناطق هدف انتخاب شده‌اند. برنامه عضوگیری نیز شروع شده و تا همین الان حدود 500 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که خدا را شکر این استقبال مردمی از برآوردهای اولیه ما بیشتر بوده است. چرا که معمولا هر اردوی جهادی از 15 تا 20 نفر تشکیل می‌شود.

تسنیم: افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند بیشتر از چه طیفی هستند؟

اشتری: از تمام اقشار و اصناف! خانم و آقا، از نظر سنی کوچکترین فرد ثبت‌نام شده 14 سال دارد و بزرگترین‌شان 67 سال، با همه نوع مدارج تحصیلی و با تخصص‌های متنوع. دو روش عضوگیری داشتیم یکی از طریق غرفه شهری و دیگری ربات تلگرام به طوری که در تلگرام حتی از شهرستان‌های دیگر نیز ثبت‌نام داشتیم.

بعد از ثبت نام یک طلیعه حضوری خواهیم داشت در روستاها یعنی قبل از شروع اردوهای جهادی یک کار خدماتی مختصری را به عنوان طلیعه حضور خواهیم داشت. سپس مردم را در تیم‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، عمرانی و درمانی سازماندهی کرده و طبق وقتی که دارند در سه طرح سه روزه، پنج روزه و ده روزه اعزام می‌کنیم. یک سری برنامه هم داریم برای آینده ویژه حاشیه نشینی، اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی و امثالهم به این شکل که از مردم برای حل مشکلات راهنمایی می‌گیریم.

تسنیم: در این بین آیا از جایی حمایت می‌شوید و یا به طور کلی چه حمایت‌هایی از شما صورت می‌گیرد؟

اشتری: بیش از یکسال است که درگیر این موضوع هستیم، از کار تحقیقاتی تا مراحل اجرایی، در تمام این مدت هیچ کس پای کار ما نیامد. هر جا این ایده را مطرح کردیم تحسین و تائید کردند ولی کسی حمایت نکرد حتی برای اینکه قدم اول را برداریم، شاید علت تاخیر در شروع کار همین بوده باشد که فرد یا مجموعه‌ای حاضر نشد در قدم اول همکاری کند و از این جهت می‌توانیم خودمان را یک مجموعه آتش به اختیار معرفی کنیم که تا اینجای کار کاملا خودجوش و مردمی و بدون حمایت هیچ نهاد و ارگانی کار خود را آغاز کرده و پیش می‌برد.

تسنیم: به نظرتان چرا از شما حمایت نکردند؟

اشتری: شاید از این جهت که برخی می‌دانند هیچ نفعی عاید آن‌ها نمی‌شود. ولی به هر حال به لطف خدا و عنایت امام زمان(عج) و بوسیله جوانانی که سن هیچکدامشان از 30 تجاوز نمی‌کند، بدون اینکه فرد یا گروهی حامی آنها باشد، این بنیاد مستقل شکل گرفت.

تسنیم: آخرین آماری که از اعضای این بنیاد دارید چقدر است؟

اشتری: در شورای مرکزی 30 نفر هستیم که با لایه‌های دوم و سوم که ثبت نام کردند تقریبا یک مجموعه 600 نفری را شکل می‌دهیم که ما از همگی این‌ها با عنوان اهالی کوچه راسخون یاد می‌کنیم.

تسنیم: طبیعتا کار به مراحل بالاتر و سخت‌تری پیش خواهد رفت فکر می‌کنید برای ادامه فعالیت‌های خود به چه حمایت‌هایی نیاز دارید؟

اشتری: از هرگونه حمایت معنوی و یا مادی از تهیه امکانات، پیشنهاد، مشاوره، ارائه تجربه و... استقبال می‌کنیم. البته حمایتی که در پس آن چشم داشتی نباشد چرا که این امر لازمه کار جهادی است. مخاطبان، کنجکاوگران و نیز همه اقشار مختلف برای ارتباط با ما در شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستگرام می‌توانند ما را با آی‌دی rasekhoon_jahadi بیابند.

تلفن‌های تماس ما هم 35528182 - 061 و شماره همراه روابط عمومی 09028437104 است. آدرس دفتر ما نیز اهواز- خ امام شرقی-نبش خ یوسفی - خ شهید یغمایی - پلاک 16 است. همچنین در اینستاگرام از هشتگ #اهالی_کوچه_راسخون برای معرفی خود استفاده می‌کنیم. کوچه‌ای از مردم و برای مردم.

تسنیم: و اما سخن پایانی

اشتری: این کار برای ما خیلی برکت داشته تا جایی که در تمام این مدت عنایت امام زمان(عج) را حس کردیم و به عبارتی آنچه که در کتاب‌ها می‌خواندیم به چشم خود دیدیم از این رو خدا را شاکریم که توفیق خدمت‌رسانی به مردم شامل حال ما شد.

گفت‌وگو از علی سواری / مقدمه و ویرایش برای خبرگزاری تسنیم توسط فاطمه طاهری / عکس از مصطفی کمیلی

منتشر شده در خبرگزاری تسنیم: http://tn.ai/1647663

منتشر شده در روزنامه فرهنگ جنوب (سال بیست و یکم | شماره 3808 | چهارشنبه | 11 بهمن ۱۳۹۶)

مقدمه نوشته شده توسط علی سواری برای روزنامه فرهنگ جنوب:


فرهنگ چنوب/علی سواری:
با پوریا اشتری در دوره دانشجویی آشنا شدم. در موسسه جهاد دانشگاهی خوزستان. آن زمان مسئول بسیج دانشجویی بود و از طرفداران پروپا قرص اردوهای جهادی. دورادور در جریان فعالیت‌هایش بودم تا اینکه با تبلیغات بنیاد جهادی راسخون در فضای مجازی برخورد کردم و متوجه شدم چنین فعالیتی را دنبال کرده است. هفته پیش با او تماس گرفتم و پیشنهاد گفتگو را مطرح کردم. استقبال کرد ولی همگی به پابوسی آقا امام رضا رفته بودند. بالاخره دوشنبه شب موفق شدیم در دفتر رسانه بیداری قرار بگذاریم. آن هم ساعت 9 و نیم که ساعت کاری رسانه بیداری پایان یافته بود. لطف کردند و نیم ساعت بیشتر ماندند تا گفتگوی گرم ما صورت گیرد.
اشتری که هم اکنون مشغول طی کردن خدمت سربازی نیز هست متولد مهر 73 است و لیسانس نرم افزار دارد.
آنچه که در ادامه میخوانید گفتگوی جالب و خواندنی من با این جوان جهادی است:

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی