در مسیر شدن | علی سواری

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

علی سواری - Ali Sawari

در مسیر شدن

در مسیر شدن | گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، گرافیک و سایر تولیدات علی سواری

ایران فونت | تلگرام | اینستگرام | توییتر | ویکی‌فایل

ابتکار شهردار اهواز برای عبور از بحران

جمعه, ۸ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۲۷ ب.ظ

در حالی که برخی در شورای شهر و خارج از آن در پرداختن به حاشیه‌ها گوی سبقت را از هم می‌ربایند شهردار اهواز برای عبور از بحران مالی دست به ابتکار ارزنده‌ای زده است. اقدامی که متأسفانه در میان جنجال‌های رسانه‌ای گم شد.
به گزارش فرهنگ جنوب شهرداری کلان‌شهرها برخلاف تصوری که وجود دارد به‌مثابه یک ابرشرکت مستقل و خصوصی ولی با عنوان عمومی اداره می‌شوند که برای تأمین اعتبارات مورد نیاز خود ارتباط مستقیمی با بودجه دولتی و درآمد حاصل از فروش نفت ندارند. مگر در برخی موضوعات که دولت مکلف است بخشی از اعتبارات مورد نیاز آن را تأمین کند.
مثلاً در مترو دولت موظف است 50 درصد اعتبارات مورد نیاز آن را تأمین کند. در بحث خرید اتوبوس دولت موظف است که 82 و نیم درصد پول خرید اتوبوس را پرداخت کند، در بحث حمل مسافر وظیفه دولت پرداخت یک‌سوم از پول بلیت مسافر است و همچنین دولت در مواردی دیگر چون عوارض گمرک، سوخت و غیره نیز باید به شهرداری مبالغ مختلفی را پرداخت کند که در این موارد تاکنون هیچ‌گونه پرداختی به شهرداری نداشته است. و همچنین در بحث جرائم رانندگی هنوز مشخص نیست سهم چهار میلیارد تومانی شهرداری پرداخت می‌شود یا خیر.

قفلی که با کلید درایت باز می‌شود

هشتم شهریورماه 96 منصور کتانباف در حالی مسئولیت شهرداری اهواز را بر عهده گرفت که اقتصاد شهرداری اهواز وارد ابعاد تنگنای جدیدی شده بود. طبق اظهارات منصور کتانباف، شهرداری اهواز حدوداً 800 میلیارد تومان به پیمانکاران عمرانی، تأمین اجتماعی، بخش خدمات و ... بدهکار است. که با توجه به برآورد درآمدهای شهرداری در سال 97 اگر تمام این درآمدها بدون حتی خرج یک ریال در اختیار بدهکاران قرار گیرد بعید است تمامی این بدهی‌ها صاف شود.
اما در حالی که تعداد زیاد پروژه‌های نیمه‌کاره و احتمال قفل شدن پروژه‌ها موجی از ناامیدی را به کارکنان و مسئولان شهرداری منتقل کرده بود شهردار اهواز با پیگیری خود یک وام 300 میلیارد تومانی را از بانک شهر پیگیری کرد.
کتانباف در گفتگو با فرهنگ جنوب در تشریح این موضوع اظهار کرد: بخش نخست این وام بانک شهر که حدود 20 میلیارد تومان است وصول شده است و بقیه آن طی زمان بندی مشخص به حساب شهرداری واریز می‌شود.
وی افزود: ضمانت این وام را شهرداری با املاکی که در اختیار دارد برعهده گرفته است.
شهردار اهواز ادامه داد: هدف از این وام تامین اعتبار پروژه‌های عمرانی است، و در بازپرداخت این وام یک دوره تنفس وجود دارد که پس از آن هم با فروش و ارائه زمین و املاک به بانک تامین می‌شود.
این نخستین باری است که کلان‌شهر اهواز برای تسریع و بلکه باز کردن قفل اقتصادی از تسهیلات بانکی استفاده می‌کند.

تسهیلات بانکی، فرصتی که خیلی دیر استفاده شد

در صورتی که استفاده از تسهیلات بانکی توسط شهرداران سایر کلان‌شهرها مرسوم است اهواز سال‌هاست خود را از این خدمات بانکی محروم کرده بود و نتوانست به توسعه خود آن‌گونه که شایسته است ادامه دهد. موضوع عجیبی که علت عدم استفاده از این ظرفیت در دوره‌های پیشین را می‌توان در بی‌تجربگی یافت.
طبق اظهارات نائب رئیس شورای شهر این وام قرار است صرف مسیرهای ترافیکی موجود در شهر، جاده کمربندی ۲ اهواز، تقاطع غیرهمسطح واقع در چهارشیر، مبلمان شهری و سایر کارهای عمرانی شود.
وی با بیان اینکه قراردادهای میان شهرداری و بانک‌ها در اکثر کلان‌شهرها وجود دارد، اضافه کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از شهرها همچون شیراز، اصفهان و تبریز از این مزایا استفاده کرده و سبب پیشرفت شهر شده‌اند درصورتی که ما با عدم استفاده از این امکانات و وام‌ها باعث عقب ماندن از سایر کلان‌شهرها در بحث توسعه شهری شده‌ایم.

تولید ثروت، به جای حواشی بی‌فایده

البته اگر چه این وام‌ها می‌توانند تا حدودی قفل اقتصاد شهرداری را باز کند، اما نمی‌توان انتظار معجزه رفع تمام عقب‌ماندگی‌ها را از این بودجه محدود داشت. واضح است که توسعه شهر اهواز جز با تأمین اعتبارات کلان‌تر و افزایش درآمد پایدار شهرداری تحقق نخواهد یافت. موضوعی که نیاز به تلاش و پیگیری بسیار دارد. و به قول شهردار اهواز «رسیدگی به وضعیت شهر اهواز تنها با حرف زدن انجام نمی‌شود بلکه با پول و تولید ثروت امکان‌پذیر است.»

علی سواری/روزنامه فرهنگ جنوب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی